maanantai 26. lokakuuta 2009

Puomista asiaa

Ratahallintokeskus on julkaissut tiedotteen, jossa sanotaan, että viime vuonna ajettiin tasoristeyksen puomit rikki 268 kertaa. Toisin sanoen keskimäärin joka arkipäivä ja muutamana lauantainakin joku ajoi puomista läpi.

Mitä pitää tapahtua, jotta autolla saa tasoristeyspuomin rikki?


Ensinnäkin puomin täytyy olla alhaalla. Se tarkoittaa, että juna on tulossa. Ennen kuin puomi laskeutuu, varoituslaitoksen punaiset valot vilkkuvat hetken aikaa. Toisin sanoen auton kuljettajan täytyy nähdä punaiset valot jo matkan päästä, samoin laskeutuva tai jo laskeutunut puomi ja siinä olevat vilkkuvat valot, ja lähteä siitä huolimatta ajamaan läpi välittämättä autolle aiheutuvista kolhuista ja onnettomuuden välittömästä riskistä.

Olisi mukava tietää monenko kääntösillan tai lauttarannan puomi on ajettu rikki. Sellaisessa paikassa läpiajon seuraukset ovat välittömästi nähtävissä: tie loppuu ja vesi alkaa; kohta kastuu. Tasoristeyksen viattoman näköisten kiskojen onnettomuusriskiä ei vain hahmoteta samalla tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti