keskiviikko 5. syyskuuta 2007

Superkondensaattoriin suhtauduttava varauksella

Wired uutisoi suuria lupauksia esittäneestä teksasilaisfirmasta nimeltä EEStor. Lupaukset koskevat valtavaa kondensaattoria, jonka luvataan korvaavan hybridi- tai sähköauton akuston. Sielläpäin on muutettu hybridiautoja sähköverkosta ladattaviksi, jolloin niillä voi ajaa pelkällä sähkövoimalla, ja tällaisia "töpselihybridejä" ilmeisesti ajatellaan superkondensaattorin asennuskohteiksi.


Lupaukset ovatkin sitten utopistisia. Kun tavallisesti töpselihybridiä ladataan yön yli ja ajetaan 50 mailia (vajaat 80 km), EEStor lupaa, että heidän kondensaattorillaan voi viiden minuutin latauksella ajaa 500 mailia (vajaat 800 km).


Lasketaanpa hetki. "Yön yli" on epämääräisesti sanottu, mutta oletetaan sen tarkoittavan reilua kahdeksaa tuntia, noin 500 minuuttia. Toisin sanoen kondensaattoriin pitäisi saada kymmenkertainen määrä energiaa sadasosassa ajasta - eli latausvirran pitäisi olla tuhatkertainen. Tietenkään akun hyötysuhde ei ole 100 %, joten huomioidaan se: oletetaan, että akun häviöt ovat 30 % ja kondensaattorin lähes olemattomat. Silti tarvitaan 700-kertainen latausvirta. Jos akkua on ladattu esim. 20 A virralla, pitäisi saada viideksi minuutiksi 1400 A virta, jos jännite pidetään samana. Siirtojohdossa kulkevaa virtaa voi pienentää jännitettä nostamalla, mutta kaapelit ja liittimet pitää uusia samalla, ja kilovolttien jännitteillä ja satojen ampeerien virroilla niistä tulee jo aika suuria ja painavia.


Superkondensaattori on siis mielenkiintoinen ajatus, mutta suokaa anteeksi jos suhtaudun käytännön toteutukseen lievällä varauksella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti